HET BELANG VAN DE JUISTE VASTSTELLING VAN DE GRONDSLAGEN VOOR DE HEFFING VAN INVOERRECHTEN
De invoer van goederen in de EU en ook elders, kan aanleiding geven tot de heffing van douanerechten.
De invoer van goederen in de EU en ook elders, kan aanleiding geven tot de heffing van douanerechten.
In de regel wordt dit te betalen bedrag aan douanerechten vastgesteld aan de hand van drie elementen of heffingsgrondslagen: de tariefindeling van de goederen (welke goederen worden ingevoerd?), de oorsprong van de goederen (waar zijn de goederen geproduceerd?) en de douanewaarde van de goederen (hoeveel hebben de goederen gekost?).
De juiste vaststelling van de tariefindeling, de oorsprong en de douanewaarde van de goederen is van bijzonder belang en vraagt de nodige aandacht en expertise.
De vaststelling door de douaneautoriteiten dat de importeur de tariefindeling, de oorsprong en/of de douanewaarde van de goederen onjuist heeft bepaald, kan ertoe leiden dat hij aanvullende douanerechten dient te betalen. Dit is vooral problematisch wanneer de importeur de goederen op dat ogenblik al heeft verkocht en zijn verkoopprijs heeft bepaald op basis van een onjuist (lees: te laag) bedrag aan te betalen invoerrechten.
Navorderingen van douanerechten door de douaneautoriteiten hebben immers een directe impact op de winstmarge van de importeur en kunnen in het slechtste geval goederenstromen plots volkomen onrendabel maken.
Illustratief is de betwisting tussen Toyota Motors (Thailand) en de Thaise autoriteiten over de tariefindeling van onderdelen, die vanuit Japan in Thailand waren ingevoerd tussen 2010 en 2020, en bestemd waren voor de assemblage van de Toyota Prius Hybrid. Toyota Motors (Thailand) had de goederen bij invoer ingedeeld als auto-onderdelen die in aanmerking kwamen voor tariefpreferenties bij de invoer in Thailand. De autoriteiten hebben de goederen kennelijk aangemerkt als auto’s in een niet-gemonteerde staat, die niet in aanmerking kwamen voor de tariefpreferenties en belastbaar waren aan het normale tarief. Het Thaise Supreme Court heeft de autoriteiten recent in het gelijk gesteld en Toyota Motors (Thailand) veroordeeld tot betaling van aanvullende douanerechten en aanhorigheden voor een bedrag van 10 miljard baht.[1]
Heb jij hierover vragen of wil je meer weten over onze oplossingen om betwistingen met de douaneautoriteiten te voorkomen? Laat ons praten.
[1] https://www.thaipbsworld.com/toyota-motors-thailand-ordered-to-pay-%E0%B8%BF10bn-in-outstanding-import-taxes-and-fees/
Geschreven door Jurgen Gevers
AANSTAANDE HERZIENING VAN DE AWDA – eerste stap of gemiste kans?
28 februari 2024
HET VERMOEDEN VAN GOEDE TROUW
Het vermoeden van goede trouw. Het blijft een werkpunt voor de Belgische Administratie van de Douane en Accijnzen.
DE HARDE HAND VAN DE AAD&A
Van fiscale advocaten en belastingadviseurs hoor ik dat het tegenwoordig moeilijker is dan vroeger om tot een billijk akkoord te komen met de belastingambtenaren over twistpunten in het kader van controles inzake inkomstenbelastingen en btw. Op het vlak van douane en accijnzen lijkt dit niet anders te zijn.
RISICO’S EN OPPORTUNITEITEN INZAKE DOUANE
Waarom is een douanegeschil nodig om bedrijven bewust te maken van het belang van de naleving van de douaneregelgeving? Deze vraag legde ik enkele weken geleden voor aan een aantal in-house douane-experten.
SCHENDING VAN DE DOUANEREGELGEVING: EEN VOORBEELD UIT DE PRAKTIJK
Opvallend douanenieuws bij de start van de voorbije zomer.
BEZINT EER GE BEGINT … OOK INZAKE DOUANE EN ACCIJNZEN
De afgelopen tweeëntwintig jaar heb ik bedrijven en af en toe privépersonen bijgestaan in geschillen met de Algemene Administratie van de Douane en Accijnzen (AAD&A).